Volgend op het enorme succes van Alvin Ailey American Dance Theater, in 2019 in het Rotterdamse Luxor Theater, presenteren wij tijdens deze negentiende festivaleditie met veel trots Ailey II, het juniorengezelschap van het Ailey-imperium. De groep, die de viering van haar vijftigste verjaardag in Nederland aftrapt, treedt voor het eerst in Nederland op en is exclusief in het Holland Dance Festival te zien.
Ailey II werd in 1974 – onder de naam Alvin Ailey Repertory Ensemble – door Ailey zelf opgericht en de meesterchoreograaf leverde daarmee een cruciale bijdrage aan de ontwikkeling en ‘empowerment’ van jonge, met name Afro-Amerikaanse dansers. Al jaren worden de Ailey II-dansers alom geprezen om hun virtuositeit en hun jeugdige, niet te stuiten energie en kracht. Volgens Francesca Harper, recent benoemd tot artistiek directeur, zijn ze zelfs ‘remarkable, excellent and fabulous’. Niet voor niets verbinden topchoreografen van over de wereld graag hun naam aan dit bijzondere jongerenensemble.
‘Joy of joys’
Onder hen ook William Forsythe, van wie Ailey II tijdens zijn Nederlandse debuut het opzwepende, centrale deel uit diens Enemy in the Figure danst. Forsythe maakte dit funky meesterwerk op stuwende, elektronische percussie van Nederlander Thom Willems in 1989 voor Ballett Frankfurt, en sindsdien is het op podia over de hele wereld uitgevoerd. “Dit werk omvat voor mij echt al mijn ‘joy of joys’”, aldus Harper, die het ballet tijdens haar danscarrière zelf veelvuldig uitvoerde.
Landschap van herinneringen
Het volledige programma van The Next Generation staat nog niet vast, maar in elk geval zal naast Enemy in the Figure ook Harpers eigen, heel persoonlijke Freedom Series te zien zijn. Harper maakte dit emotioneel geladen werk na het overlijden van haar moeder, Denise Jefferson, die jarenlang directeur was van de Ailey School. In de choreografie reist Harper als het ware door het landschap van haar herinneringen; herinneringen aan haar moeder, aan haar tijd als danser en aan alle kansen en gebeurtenissen die haar hebben gemaakt tot wie ze nu is. De choreografie, die nu eens melancholiek en dan weer uitermate krachtig is, gaat uiteindelijk echter vooral over identiteit en gemeenschapszin.
Achtste wereldwonder
En net zoals het ‘hoofdgezelschap’ dat in 2019 deed, zal ook Ailey II de voorstellingen in Nederland besluiten met Alvin Ailey’s Revelations. Dit iconische werk uit 1960 – door overkoepelend artistiek directeur Robert Battle aangeduid als ‘het achtste wereldwonder’ – is een indrukwekkend en vooral ook wervelend en hoopvol eerbetoon aan het Afro-Amerikaanse culturele erfgoed. Geïnspireerd door Aileys eigen jeugd op het Texaanse platteland handelt het niet alleen over alle pijn en strijd die de Afro-Amerikanen hebben moeten doorstaan, maar ook over de meest feestelijke en vreugdevolle momenten in het leven. Harper: “Revelations is zó expressief, zó persoonlijk, je voelt gewoon dat het recht uit Ailey’s hart komt en het is dan ook een groot cadeau om dit werk opnieuw met het Nederlandse publiek te mogen delen.”