more inspiration
Inspirerende vrouwen in de dans: Samuel Wuersten over Sylvie Guillem
22 September 2022
Op maandag 19 september 2022 sprak Samuel Wuersten, algemeen en artistiek directeur van het Holland Dance Festival, met het Haags Vrouwen Netwerk over de inspirerende vrouw in de dans, Sylvie Guillem. Als iconische danseres zorgde zij voor verandering in de (dans)wereld.
In 2015 ging zij met ‘pensioen’, maar tot op de dag van vandaag weet Sylvie Guillem nog altijd de wereld van dans te bewegen. Met haar flexibiliteit en rijke expressieve kracht zette zij de toon voor dans van het verleden, heden en toekomst.
Dat Guillem verschil zou gaan maken, werd vrij snel duidelijk. Als jongste danseres ooit (slechts 19 jaar oud) werd zij benoemd tot “Etoile” (ster) bij het Paris Opera Ballet. Ook in haar latere carrière wist Sylvie Guillem de danswereld wakker te schudden. Met haar vertrek van het Paris Opera Ballet naar het Royal Ballet in Londen verbaasde zij vriend en vijand. Volgens de toenmalige Minister van Kunst (Frankrijk) zorgde de overstap voor “een nationale ramp”, maar Guillem zette door. Haar nieuwe contract bood haar de mogelijkheid om producties en danspartners zelf te kiezen. De begeerte naar vrijheid, de mogelijkheid om zelf te mogen bepalen, leidde tot haar bijnaam “Mademoiselle Non”.
Ooit begonnen als ballerina, voerde Sylvie Guillem op latere leeftijd steeds vaker ook moderne dans uit. Onderscheid maakt zij echter niet, "modern" en "klassiek" zijn slechts labels. Voor Guillem is er namelijk alleen maar dans.
Ter gelegenheid van de ‘Lucca premia la danza’ award 2021 voor Sylvie Guillem interviewde Samuel Wuersten (HDF) de Franse sterdanseres. Naast het interview worden prachtige filmfragmenten getoond, zoals het klassieke ballet Swan Lakes. Vervolgens danst Guillem de solo Wet Woman van choreograaf Mats Ek. Tot slot is de pas de deux Push, waarin Guillem en Russel Maliphant bijna samensmelten, te zien.
In 2015 ging zij met ‘pensioen’, maar tot op de dag van vandaag weet Sylvie Guillem nog altijd de wereld van dans te bewegen. Met haar flexibiliteit en rijke expressieve kracht zette zij de toon voor dans van het verleden, heden en toekomst.
Dat Guillem verschil zou gaan maken, werd vrij snel duidelijk. Als jongste danseres ooit (slechts 19 jaar oud) werd zij benoemd tot “Etoile” (ster) bij het Paris Opera Ballet. Ook in haar latere carrière wist Sylvie Guillem de danswereld wakker te schudden. Met haar vertrek van het Paris Opera Ballet naar het Royal Ballet in Londen verbaasde zij vriend en vijand. Volgens de toenmalige Minister van Kunst (Frankrijk) zorgde de overstap voor “een nationale ramp”, maar Guillem zette door. Haar nieuwe contract bood haar de mogelijkheid om producties en danspartners zelf te kiezen. De begeerte naar vrijheid, de mogelijkheid om zelf te mogen bepalen, leidde tot haar bijnaam “Mademoiselle Non”.
Ooit begonnen als ballerina, voerde Sylvie Guillem op latere leeftijd steeds vaker ook moderne dans uit. Onderscheid maakt zij echter niet, "modern" en "klassiek" zijn slechts labels. Voor Guillem is er namelijk alleen maar dans.
Ter gelegenheid van de ‘Lucca premia la danza’ award 2021 voor Sylvie Guillem interviewde Samuel Wuersten (HDF) de Franse sterdanseres. Naast het interview worden prachtige filmfragmenten getoond, zoals het klassieke ballet Swan Lakes. Vervolgens danst Guillem de solo Wet Woman van choreograaf Mats Ek. Tot slot is de pas de deux Push, waarin Guillem en Russel Maliphant bijna samensmelten, te zien.